در این پست ما به بررسی یکی از مسیرهای پیشرفت تکنولوژی تولید نرم افزار CRM می پردازیم.

اشخاص و سازمانها عموما نیازهای نرم افزاری خود را از یکی از دو طریق زیر برآورده می کنند.

  1. یکی از بسته های نرم افزاری CRM موجود در بازار نرم افزار را تهیه می کنند و نیاز های خود را با آن منطبق می کنند.
  2. نیازهای خود را به یک شرکت نرم افزاری و یا برنامه نویس ارائه می کنند تا یک نرم افزار منطبق با نیاز آنها تولید نماید.

هر کدام از این دو روش کارکردهای خاص خود را دارد. اما در بسیاری از مواقع هیچ کدام از دو روش فوق نمی تواند انتخاب مناسبی باشد . به عنوان مثال فرض کنید که شما در سازمان خود فرایندهای خاص کسب و کار خود را دارید . این فرایندها دائم بر اساس تجربه و تغییرات سریعی که در محیط کسب و کار اتفاق می افتد (تغییر قوانین ، بهبود فرایندها ، تغییر شیوه های مدیریتی و …) بایستی به روز شود.

فرض کنید شما از راه حل اول استفاده کرده باشید . بسته نرم افزاری بر اساس ویژگیهای خود محدودیتهایی را برای شما به وجود می آورد.

  1. بسته نرم افزاری CRM خود را با نیازهای شما هماهنگ نمی کند . این شما هستید که باید نیازهای خود را با بسته نرم افزار CRM منطبق کنید و در حد امکاناتی که بسته نرم افزاری ارائه می دهد از آن استفاده کنید.
  2. توسعه دهنده بسته نرم افزاری نیازهای عمومی را به نرم افزار خود اضافه خواهد کرد . بنابراین امکانات و نیازهایی که خاص شما هستند ممکن است هیچگاه به نرم افزار اضافه نشود.
  3. حتی در صورتی که نیاز شما یک نیاز عمومی باشد باز هم شما باید تا آمدن نسخه بعدی نرم افزار صبر کنید . ممکن است تا آن زمان شرایط کسب و کار و نیازهای شما تغییر کرده باشد و امکاناتی که اضافه شده است دیگر به کار شما نیاید.

فرض کنیم شما سراغ راه حل دوم یعنی تولید نرم افزار سفارشی می روید . مشکلات زیر برای شما ایجاد می شود.

  1. تولید یک نرم افزار CRM کاری زمانبر و پر هزینه می باشد . شما باید خیلی صبر کنید و زیاد پول پرداخت کنید.
  2. تغییر نرم افزار CRM از تولید آن نیز پرهزینه تر می باشد . بنابراین شما به ازای تغییراتی که درخواست می دهید هزینه و زمان زیادی باید صرف کنید.
  3. نرم افزار CRM تولید شده خاص شما معمولا به درد کس دیگری نمی خورد . شما به تنهایی دارید هزینه تولید ، توسعه و تغییرات و پشتیبانی نرم افزار را پرداخت می کنید (در حالی که در بسته های نرم افزاری تمامی استفاده کنندگان از بسته های نرم افزاری این هزینه را پرداخت می کنند).
  4. با توجه به فرضی که در ابتدا داشتیم که نیازهای شما در حال تغییر می باشد شما قطعا (مگر اینکه جزو 1 درصد باشید) توان پرداخت هزینه های تغییر و توسعه نرم افزار سفارشی را نخواهید داشت و عملا یا از تغییرات صرف نظر می کنید و یا اینکه نرم افزار را کنار خواهید گذاشت.

می بینیم که هیچ کدام از این دو راه حل جواب نیاز شما را نمی دهد . خوب راه حل این مساله چیست؟

ممکن است یک سیستم مدیریت فرایندهای سازمانی مشکل شما را حل کند. این سیستم برای شما چه کاری انجام می دهد ؟

به شما امکان می دهد که نیازهای خودتان را خودتان برآورده کنید. شما برنامه نویس نیستید ؟ اشکالی ندارد . این سیستم برای برنامه نویس ها طراحی نشده است. در سیستم مدیریت فرایندهای سازمانی ، شما مدل فرایند خود را ایجاد می کنید . نه اینکه برنامه آن را بنویسید . مدل طراحی شده توسط شما به وسیله یک موتور گردش کار اجرا می شود و نتیجه ای را که می خواهید تولید می کند.

با یک مثال این مورد را توضیح می دهم.

شما می خواهید یک فرایند مرخصی در بستر سیستم مدیریت فرایندهای سازمانی طراحی کنید . شما باید فرم خود را با استفاده از فرم ساز طراحی کنید و به سیستم بگویید که این فرم بر اساس چه شرطی از چه مرحله ای به چه مرحله ای برود . شما لازم نسیت برنامه نویسی بلد باشید و یا حتی بدانید که سیستم چگونه این کار را انجام می دهد . شما فقط لازم است بتوانید یک مدل توصیفی (که زبان مشترک شما و سیستم مدیریت فرایندهای سازمانی می باشد) ایجاد نمایید. بقیه کارها خودبخود انجام می شود.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s